Ihan ensimmäiseksi on pakko sanoa, että häpyliitoskipua voidaan vähintäänkin helpottaa. Yleensä enemmänkin. Kipua kannattaa siis aina hoitaa.

Jotta vauva pääsisi maailmaan jouhevammin, tulee odottajan lantion olla joustava. Tästä huolehtii hormoni nimeltään relaksiini, joka joskus tekee työnsä jo hyvissä ajoin ennen synnytystä hieman liiankin hyvin. Tällöin saattaa esiintyä liitoskipuja, jotka voivat tuntua häpyliitoksen lisäksi pakaroissa, lonkissa, reisissä, alaselässä, nivusissa ja välilihan alueella.

Raskausaikana kipua saattaa esiintyä kävellessä, portaita noustessa, autosta noustaessa tai sinne mennessä, asennonvaihdoissa makuulla tai vaikka housuja pukiessa. Tärkeää on pysyä aktiivisena kipujen sallimissa rajoissa ja antaa keholle mahdollisuus levätä rasituksen jälkeen.

Häpyliitoskivun lievittäminen

Odottajat tulevat vastaanotolleni usein juuri häpyliitoskivun takia. Tärkeimpiä asioita, joita tarkistan ovat kohdun ligamenttien tasapaino sekä alavatsan rentous. Hyvin usein ihan vaan rentouttamalla vatsan alaosaa ja ligamentteja, joilla kohtu kiinnittyy häpyluuhun saadaan häpyliitoskipua helpotettua. Toki jokainen odottaja on yksilö ja jokainen hoito perustuu koko kehon tutkimiseen. Oleellista on, että lempeällä manuaalisella terapialla saadaan hyvin usein mahdollistettua odottajan parempi vointi. Mutta mitä muuta voisit tehdä helpottaaksesi oloasi?

Miten voit helpottaa oloasi kotona?

Seuraavia kikkoja kannattaa kokeilla, jos sinulla on taipumusta häpyliitoskipuun eikä sinun ole mahdollista hakeutua hoitoon tai hoito ei ole tuonut riittävää tulosta:

  • Pyri seisomaan paino tasaisesti molemmilla jaloilla.
  • Istu hyvässä asennossa polvet lähellä toisiaan, älä risti jalkoja.
  • Mennessäsi makuulle ja noustessasi makuulta pidä polvet yhdessä, myös asennon vaihdoissa pidä polvet yhdessä.
  • Kylkimakuulla asento kannattaa tukea ja pitää tyynyä polvien välissä.
  • Pidä polvet lähekkäin myös muissa kipua aiheuttavissa tilanteissa, kuten autosta noustessasi. Istu ensin auton istuimelle ja tuo jalat auton sisälle polvet yhdessä pitäen.
  • Vedä alushousut ja housujen lahkeet ensin reisiin asti istuessasi. Nouse seisomaan vasta vetäessäsi vaatteet ylös asti.
  • Yhdynnässä kokeile eri asentoja: kylkimakuulla lusikka-asennossa ja konttausasennossa polvet yhdessä ovat todennäköisesti kivuttomia asentoja.
  • Vältä painavien ostoskärryjen työntämistä sekä painavien asioiden nostamista/kantamista. Jos kannat, pyri kantamaan kahdella kädellä ja pidä kannettava vartalon lähellä mielellään keskilinjassa.
  • Aktivoi kevyesti lantionpohja ja syvät vatsalihakset nostaessasi jotain tai kumartuessasi.
  • Vältä rintauintia ja kokeile esim. vesijuoksua.
  • Kokeile tukivyötä, joka vähentää kohdun tuottamaa painetta häpyliitoksen alueella. Suomalainen Lola&Lykke on oma suosikkini (selän puolella vyössä on myös kylmä-/lämpöpakkaus alaselän olon helpotukseen).
  • Testaa kinesioteippausta vatsan tai alaselän alueelle. Rocktapella on laadukkaat ja upeasti kuvioidut teipit.

Manuaalisella terapialla saadaan yleensä helpotettua kipua, mutta yhtä tärkeää on sopivin kotiharjoittein ylläpitää ja tukea hyvää oloa. Häpyliitoskipu kannattaa huomioida myös synnytyksessä, ja ammattilaisilta saat vinkkiä myös synnytyksessä huomioitavista asioista. Raskausajan kivut ovat kuitenkin oma osaamisalueensa, joten aina kannattaa hakeutua ammattilaisen luo, joka on erikoistunut juuri odottajien hoitoon.

Monesta ammattikunnasta löytyy osaamista raskausajan kipujen hoitoon. Äitiysfysioterapeuttien lisäksi osteopaatit, kiropraktikot, jäsenkorjaajat, vyöhyketerapeutit ja koulutetut hierojat voivat osata auttaa. Ammattinimike ei kuitenkaan kerro itsessään mitään, vaan aina kannattaa selvittää ammattilaisen tarkemmat osaamisalueet. Tärkeää on myös tunnustella, olisiko tämä terapeutti juuri minulle sopiva.

Leave a Reply

Share via
Copy link
Powered by Social Snap