Palvelut
aikana

Palvelut

Äitiysfysioterapia raskauden aikana

Raskausaikana naisen vartalo muuttuu sekä hormonitoiminnan että painonnousun vuoksi. Jotta äiti ja vauva voisivat hyvin koko raskauden ajan on tärkeää, että äiti pitää huolta fyysisestä kunnostaan. Joidenkin äitien raskausaikaa saattaa varjostaa voimakas synnytyspelko, jota kannattaa ehdottomasti hoitaa.

Äitiysfysioterapia voi raskauden aikana olla

• kivun lievitystä ja ennaltaehkäisyä
  • lantionpohjan lihasten tunnistamisen ja raskausaikana sopivan harjoittelun ohjausta
  • sopivan liikunnan ja harjoittelun ohjaamista
  • synnytykseen valmistautumista
  • synnytyspelosta vapautumisen ohjaamista EFT-menetelmällä.

Raskausajan muutoksia kehossa ovat mm.

• Lantion alueen sidekudokset löystyvät, jolloin selkä ja lantio tarvitsevat tukea hyvistä lihaksista.
  • Keho painopiste siirtyy vatsan kasvaessa alas ja eteenpäin, jolloin hyvä lihastuki ja vartalonhallinta ovat tarpeellisia selän hyvinvointia silmällä pitäen.
  • Myös jalat joutuvat koville painonnoususta, hormonitoiminnasta sekä turvotuksesta johtuen.
  • Lantionpohjan lihasten harjoittelu jo raskausaikana on erityisen tärkeää, koska synnytyksen jälkeen palautuminen helpottuu, jos lihakset ovat alun perin hyvässä kunnossa.

Raskausaikana synnytykseen valmistauduttaessa keskivartaloon tarvitaan voimaa sekä joustavuutta, mutta myös kykyä rentoutua. Linea albaan ja lantionpohjaan painetta lisääviä liikkeitä on hyvä välttää koko raskauden aikana.

Fysioterapian keinoilla voidaan hoitaa kipuja, lisäksi äidille ohjataan vahvistavia ja liikkuvuutta lisääviä harjoitteita vointia helpottamaan. Tarpeen mukaan ohjaan myös rentouttavia lepoasentoja.

Raskausajan hieronta

Raskausajan hieronnalla voidaan auttaa äidin kehoa ja mieltä rentoutumaan. Yhdistän raskaushieronnassani klassiseen hierontaan lihaskalvojen käsittelyä, osteopaattisia tekniikoita sekä vyöhyketerapiaa. Hoito toteutetaan yksilöllisesti äidin kehon oireet huomioiden. Hieronnassa voidaan keskittyä lihasjännitysten laukaisemiseen tai turvotuksen vähentämiseen. Lisäksi esim. liitoskipuja voidaan helpottaa kevyellä mobilisoinnilla sekä kotona tehtävillä harjoitteilla. Hieronnassa huomioidaan koko hoidon ajan kohdussa oleva vauva, ja myös vatsan alue hierotaan. Asentotyynyillä on raskausaikanakin mahdollista löytää miellyttävä asento. Hieronta voidaan raskaushierontatyynyjen avulla toteuttaa sekä vatsa- että kylkimakuulla ja  puoli-istuvassa asennossa.

Raskaushieronta voi…

• valmistaa äitiä synnytykseen
  • vilkastuttaa verenkiertoa, mikä auttaa äidin ja vauvan hapettumisessa sekä kuona-aineiden poistossa
  • vähentää turvotusta
  • helpottaa raskausajan muutosten mukana tuomia fysiologisia ongelmia
    • hormonaaliset ongelmat
    • hengityksen ongelmat
    • ruuansulatuksen ongelmat
    • virtsarakon ongelmat
  • laukaista lihasjännityksiä ja vähentää iskiastyppistä säteilevää kipua
  • helpottaa liitoskipuja
  • vähentää stressiä

Synnytyspelon hoito

Synnytyspelon hoidossa käytän EFT-menetelmää, (Emotional Freedom Technique) eli tunteiden vapautustekniikkaa,  jolla vapautetaan kehosta tunteita ja puretaan stressiä. Menetelmässä hyödynnetään akupisteiden aktivointia terapeuttiseen työskentelyyn.  Hoidon tavoitteena on vapautua tunteesta, joka koetaan haitalliseksi ja elämää häiritseväksi. Näyttöön perustuvaa tutkimustietoa  EFT:n vaikuttavuudesta on esimerkiksi ahdistuneisuuteen, post-traumaattiseen stressiin, krooniseen kipuun sekä pelkotiloihin, kuten synnytyspelkoon.

Nettiajanvaraus